Tijdschrift voor Media en Communicatierecht

HvJ EU 17 februari 2016, IEF 15720, Sanoma/ Nelonen Media

Richtlijn Audiovisuele Mediadiensten • Sponsors • Zwarte seconden

Sanoma, gevestigd in Finland, verricht audiovisuele mediadiensten waaronder de uitzending van televisieprogramma’s inclusief o.m. reclame en gesponsorde programma’s. Sanoma deelt het beeldscherm op om de reclame-onderbrekingen, die zij tussen twee televisieprogramma’s invoegt, te scheiden. Na het begin van de aftiteling wordt het beeldscherm in twee delen gesplitst. Daarin zijn tegelijkertijd in één kolom die aftiteling en in de andere kolom de aankondiging van de daaropvolgende programma’s te zien. Bovendien laat Sanoma iedere i.h.k.v. die onderbrekingen uitgezonden reclamespot volgen en voorafgaan door zwarte beelden van een duur van 0,4 tot 1 seconde, de zgn. ‘zwarte seconden’. Wanneer een door Sanoma uitgezonden programma wordt gesponsord, kan dat voor haar reden zijn logo’s die naar de sponsor verwijzen niet alleen in het gesponsorde programma zelf te plaatsen, maar ook in vooraankondigingen voor dat programma alsook in andere programma’s. De Finse toezichthouder heeft vastgesteld dat die diverse praktijken in strijd zijn met de wet. Het Hof bepaalt o.a. dat sponsorlogo’s die i.h.k.v. andere programma’s dan het gesponsorde programma worden uitgezonden, moeten worden meegerekend voor de vastgelegde maximumreclamezendtijd per klokuur. De zwarte seconden worden daarentegen niet meegerekend.